Amsterdamul prin ochii mei

Anul trecut, mai exact pe 29 decembrie, a fost prima mea depășire a granițelor țării. Cred că ai un avantaj puternic că vizitezi țări și orașe când ești mai măricel. Unul este conștientizarea, și când spun asta mă refer că trăiești pe bune experiența. Altul e că poți călători unde dorești fără să ți se impună (fie de părinți ori rude sau prieteni- dacă ești destul de norocos)  vreun colț al lumii de care nu ești nici pe puțin încântat. Iar celălalt e că pleci pe banii tăi, ceea ce-ți oferă sentimentul de independență și putere în luarea deciziilor, fie ele de distribuirea bănuților sau alegerea orașului.

În fine, am inserat introducerea asta, pentru că vreau să știți din partea cui vor veni cuvintele de mai jos și pentru că, fiind primul oraș vizitat, vă imaginați cam ce impact a avut asupra mea. Sper, totuși, că nu ăsta e motivul care m-a lăsat pe mine cu gura căscată, ci că orașul impresionează în general.

 Am vizitat Amsterdamul. Cum îmi place să-l numesc- un colț de ,,fac ce simt”. De ce? Orașul m-a convins că oricând dorești să iei o gură de orice reprezintă euforie o poți face ,,curat” oriunde îți cere inima, pentru că, slavă cerului sunt o grămadă de locșoare care îți oferă doza aia de libertate după care tânjește toată lumea. Și nu, nu mă refer la ,,doza aia de euforie legală” la care sigur vă gândiți voi, ci la libertatea aia în genere.

Am ajuns ca prin minune, am parcat mașina în subteran de unde am achiziționat și bilete de transport și ne-am îndreptat ușor către oraș. Prima impresie: este o energie puternică care te stăpânește de la primul picior pășit în oraș. Nu era frigul care-ți făcea pielea să vibreze, ci ca să vezi, chiar atmosfera lui. Am început să colindăm străzile la pas și să lăsăm arhitectura caselor și a întregului oraș să ne bucure privirea.

Amsterdamul este plin de canale pe care le poți străbate fie pe jos, fie cu diferite ambarcațiuni. Ce m-a uimit cel mai tare este faptul că unii olandezi trăiesc în propriile vaporașe sau mini-iahturi, deși am văzut și case pe apă la propriu. Aceștia le folosesc și sub forma atracțiilor, plimbând turiștii pe susurul râului Amstel. Ba chiar le și poți închiria. De asemenea, o plimbare cu vaporașul te informează în legătură cu cele mai importante puncte din oraș. Nu e Veneția, însă este magnifică priveliștea. Te simți ca-ntr-un mini-orășel al caselor cu etaj pe de o parte și de alta a râului, gustând din frumusețea și eleganța care te îmbie.

dsc_0126

Centrul Amsterdamului este cuprins de istorie, de aceea nu vei găsi nicio clădire de birouri sau cât de puțin modernă. Te surpinde cu simplitatea, coloritul și eleganța lui. Tot ce găsești sunt casele vechi care datează din secolul al-XVII-lea și magazine pentru shopping. Eu am ajuns în Amsterdam odată cu Târgul de Crăciun. Numai bine pentru că m-am bucurat să găsesc tot felul de lucrușoare (evident, la târguri se accentuează specificul locului) și m-am ales cu o pereche de botoșei tradiționali ca de spiriduși.

Dacă te îngrijorezi în legătură cu limba lor stâlcită și încâlcită te vei bucura când îți confirm că o vei auzi doar pe stradă, între localnici și asta foarte rar. Toată lumea vorbește engleza și te poți descurca de minune. Nu sunt niște naționaliști îngâmfați, din contră, sunt excesiv de primitori, de aceea, oriunde vuiesc turiștii toată lumea sare cu engleza.

Pe locul întâi este berea, tată, dar cea mică. Așa că nu pleca din Amsterdam fără să le guști mica lor bericică. Motivul este păstrarea prospețimii și a savorii, de aceea berea la sfert de litru este mai bună pentru că… este mai rece! Plus că păstrează decența în ceea ce privește voia bună, deși este destul de tare.

dsc_0724

Ce m-a surprins extrem de plăcut este că prin orice colțișor te-ai fi oprit, se plimba pe nesimțite mirosul de marijuana. Pe nesimțite spun, că pic de politețe nu avea. Practic, fără vreo intenție sau fără să dai vreun franc, euforia te cuprindea din călcâie. Fumezi pe pod, fumezi pe bancă, fumezi rezemat de bicicletă, fumezi la balcon sau chiar în nasul meu. No problem.

Aș fi mers și la Muzeul Van Gogh dacă coada nu era interminabilă. De aceea, sfatul meu când pleci la drum lung este să-ți cumperi online toate biletele la muzee sau teatre înainte să pleci de acasă. Așa ești asigurat și le poți zâmbi ștrengărește celor care stau la rând chinuiți în timp ce treci pe lângă ei… Nu, nu o poți face.

Punctul zero al orașului, celebrul semn I amsterdam este cotropit și călărit la propriu de turiști. Pozele când stai cocoțat pe una din litere sunt recunoscute de tot mapamondul. M-am tras și eu în câteva liniștită, însă extrem de entuziasmată în fața semnului care a devenit simbolul contemporan al Amsterdamului.

dsc_0152

De asemenea, orașul este plin de flori, existând chiar și o piață care poartă acest nume, Bloemenmarkt. Nu m-am repezit la lalele, însă din Târgul de Crăciun am cumpărat cele mai frumoase, colorate, parfumate și preferate frezii . Printre ghivecele de cactuși și plante carnivore, găsiți și kit-uri de canabis, of course.

dsc_0157

Ce vă sfătuiesc când veți ajunge acolo este să nu închiriați biciclete, deși orașul este renumit pentru numeroasele 2,5 biciclete pe cap de locuitor. Mașinile nici nu intră în discuție. Nu închiriați, pentru că orașul este destul de aglomerat, străzile sunt înguste, există multe poduri, de aceea vă confirm că Amsterdamul este numai bun de parcurs la pas, în felul acesta observi și ce nu-i de observat.

dsc_0119

Nu va fi ultima dată când îl voi vizita, cu siguranță. Am văzut doar partea aceea a orașului în care te plimbi să guști puțin din atmosfera lui, din cotidianul și viața localnicilor și să te contopești cu ea. Voi reveni cât mai curând, atunci când șederea va fi mai lungă și mai prețioasă.

Vă recomand ca Amsterdamul să nu vă lipsească de pe lista călătoriilor pentru că vă va încânta 100%. Se spune că nu e un oraș pe care să-l vizitezi cu familia (adică cu copiii), însă poți să o faci alegând obiectivele potrivite. Deși are un aspect istoric, Amsterdamul este un oraș modern, cu oameni extrem de deschiși și puține reguli. Este un oraș al posibilităților nenumărate și al unui trai extra-mulțumitor.

Leave a Reply

